محل لوگو

متخصص اندودنتیست


متخصص اندودنتیست یا (Endodontist) دندانپزشکی است که در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان مشکلات مربوط به پالپ دندان (tooth’s pulp) یا مغز دندان و کانال ریشه دندان ها آموزش دیده است. اندودنتیست ها معمولا در میان مردم چندان شناخته شده نیستند . ممکن است شما با چنین دندانپزشکانی مواجه شده باشید اما متوجه تخصص آن ها نشده باشید. حتی ممکن است مشکلی برای کانال ریشه دندان شما پیش آمده باشد و یک بار هم چنین پزشکی را ندیده باشید. البته شما برای ترمیم دندان هایتان باید به متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی مراجعه کنید.

اندودونتیکس یا (Endodontics)

با اینکه شما با نام چنین تخصصی آشنایی ندارید، ولی احتمالا شما به چنین متخصصان دندانپزشکی مراجعه کرده باشید. برخی از مردم به آن ها متخصص ریشه دندان نیز می‌گویند. اندودنتیکس یک رشته تخصصی در دندانپزشکی است که به بررسی دقیق و درمان مشکلات پالپ نرم درون دندان تمرکز دارد. درون دندان واقعا عجیب و جالب است. اگرچه قسمت بیرونی دندان یک بافت سخت، سفت و سفید رنگ است. اما پالپ دندان یک بافت نرم است. به متخصصان این بافت نرم نیز در زبان ساده اندودنتیست گفته می‌شود.

آنچه اندودنتیست ها انجام می دهند

درمان ریشه کانال

آندودنتیست‌ها، جراحی های مربوط به کانال ریشه دندان را انجام می دهند. درحالی که دندانپزشکان چنین کاری انجام نمی دهند. یکی از رایج ترین مشکلات کانال ریشه کلسیفیکاسیون یا انباشت کلیسم در آن ها است. متخصص اندودنتیست این ذخایر کلسیم را با ابزار کوچک جراحی از بین می‌برد.

گاهی اوقات بیمار در دندان خود درد شدیدی را احساس می کند که با انجام تست های رایج و حتی اشعه ایکس علت درد مشخص نمی شود. در این موارد متخصصین ریشه دندان برای پیدا کردن علت درد، اقدام به انجام یک جراحی اکتشافی دندان می کنند.

انجام جراحی تشخیصی، به این متخصصان اجازه می دهد تا به طور مستقیم به دندان و ریشه آن نگاه کنند. تا شکستگی های جزئی یا موارد دیگری که باعث درد می شود را کشف کنند. با پیدا کردن علت درد، متخصص تلاش می کند تا مشکل را برطرف کرده و سپس دندان را به حالت نخست خود بازگرداند.

با بروز مشکل در کانال ریشه دندان، و برطرف کردن این مشکل، بیشتر کانال های ریشه به طور کامل بهبود می یابند و شما نیازی به انجام کار اضافی روی آن‌ها ندارید. با این حال، برخی از دندان‌ها حتی پس از مداخله جراحی بهبود پیدا نمی کنند. و ممکن است که ریشه آلوده و عفونی شود. جراحی اندودنتیک در این شرایط بهترین شانس زنده ماندن و احیای دندان شما خواهد بود. در صورت عدم درمان مجدد این شرایط، ریشه آلوده یا آسیب دیده می تواند منجر به ریزش دندان و از بین رفتن آن می‌شود.

منبع

  انتشار : ۷ تیر ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 3

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما