محل لوگو

جراحی لاغری؛ آری یا نه؟


پیش از این تا حرف از جراحی لاغری به میان می‌آمد، بسیاری چهره در هم می‌کشیدند و خم به ابرو می‌آوردند که این دیگر چه صیغه‌ایست؛ آخر چرا باید تن‌مان را به تیغ جراح بسپاریم که یکی دو سایز از سایزمان کم کند؟! ادعاشان این بود که جراحی لاغری ، عملی بیهوده و پرریسک است و سری را که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند. اما این نگرش خیلی دوام نیافت و خیلی زود جایش را داد به دیدگاه‌های اندیشیده دیگر! در این مقاله می‌کوشیم به این گزاره با دقت بیش‌‍تری بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آخر عمل لاغری به درد خور است و یا ارزش آن همه ریسک را ندارد!

چه کسانی کاندید استفاده از جراحی های لاغری هستند؟

اگر همین الان شال و کلاه کنید و به دنبال جواب این سوال پیش پزشک بروید، احتمالا او در همان شروع ماجرا سراغ از شاخص BMI بدن شما می‌گیرد. شاخص BMI نسبت قد به وزن را می‌سنجد و از همان فرمولی آشنایی تبعیت می‌کند که بسیاری از ما تا پیش از این لااقل یک‌بار امتحانش کرده‌ایم!

BMI در حقیقت مخفف عبارت Body Mass Index و یا همان شاخص توده بدنی است. عدد به دست آمده از این فرمول به شما تصویر مناسبی از وضعیت تناسب اندام‌تان به دست می‌دهد.

پزشکان جراحی لاغری معمولا عمل لاغری را به مراجعانی توصیه می‌کنند که شاخص توده بدنی‌شان بالای 35 است! در غیر این‌صورت دست به تیغ جراحی نخواهند برد! در این میان گاه پیش می‌آید که جراحان با در نظر آوردن شرایط متابولیک و عوارضی همچون دیابت زیر بار عمل لاغری برای کاندیدایی با شاخص توده بدنی 30 به بالا هم بروند. در نتیجه جراحی لاغری مخصوص کسانی است که از چاقی مفرط و عوارضش رنج می‌کشد؛ آن هم نه تنها برای دست یافتن به زیبایی اندام بلکه برای متوقف ساختن خطرات چاقی و هورمون‌ها و عوامل پیش‌رونده‌ای که منجر به بازگشت چاقی خواهد شد.

باورهای غلط درباره جراحی لاغری:

  • اکثر این دسته از جراحی‌ها به مرگ می‌انجامد
  • عمل لاغری بسیار زیان‌بار است!
  • هزینه جراحی لاغری بسیار بالاست
  • این جراحی بسیار دردناک است!

جراحی لاغری و درد:

این یکی نیز از آن باورهای نادرستی است که این‌سو و آن‌سو درباره عمل لاغری می‌شنویم در حالیکه جراحی لاغری، همگی با متد لاپاراسکوپی و تحت داروهای بیهوشی انجام می‌گیرد؛ مثل یکی از انواع آن: عمل اسلیو معده !در نتیجه بیمار حین عمل دردی احساس نخواهد کرد.

آیا جراحی لاغری یک راهکار مناسب برای کاهش وزن است؟

به تفصیل از جراحی لاغری گفتیم! ضرورتش را یادآور شدیم، عوارض عمل لاغری را بر شمردیم، باورهای نادرستی را که گِردش پدید آمده موشکافی کردیم و در انتها از مراحل عمل پرده برداشتیم! با این همه پاسخ به این سوال هنوز دشوار به نظر می‌رسد چرا که بی‌تردید شرایط جسمانی هر فرد با دیگری متفاوت است. پس بهتر است پاسخ نهایی را به عهده پزشک معالج بگذاریم.

منبع :www.jarahilaqari.ir

  انتشار : ۷ تیر ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 6

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما